Tapio Anttila
Heti alkuun juonipaljastus – en tule antamaan selkeää vastausta tuohon kysymykseen. Meinasin silti tässä blogissani pohdiskella tuota suunnittelijoita ainiaasti askarruttavaa aihetta. Mitä elementtejä tuotteessa täytyy olla, että se saavuttaa menestyksekkäästi menestyksen, säihkyvän sukseen, järisyttävän jytkyn tai hulvattoman hitteyden?
Jotainhan menestystuotteessa on oltava, jos se on menestynyt.
Lue, niin voit arvioida miten menestyn tämän aiheen kanssa.
Menestystuotteessa on jotain taianomaista ja tunteisiin vetoavaa salaperäistä charmia. ”Konepellin” alle kätkeytyy monia muitakin ominaisuuksia; sitä on helppo valmistaa, sen käytettävyys on erinomainen, se on laadukas, se tarjoaa jotain uutta ja säväyttävää designillaan. Tänä päivänä listaan lisätään tietysti myös vastuullisuus, jota voi toteuttaa monella tavalla, kuten kestävyys ja pitkäikäisyys, huollettavuus ja hiilineutraalius. Lisätäänkö listaan ajattomuus? Mielestäni kyllä ja ei, mutta lue aiheesta lisää aiemmasta ”Trendiaallon harjalla - vai rannalla seuraamassa laineiden läiskettä?” -blogistani. Hinnallakaan ei ole väliä, jos se on balanssissa tuotteen ominaisuuksien kanssa. Eli menestys on monien asioiden summa. Jos yksikin asia ontuu, tuotteesta ei tule todennäköisesti koskaan menestyksekästä. Mutta miten tuosta kriteerien kakofoniasta sitten sävelletään ja sovitetaan se hittibiisi?
"Meitä suomalaisia on aina syytetty tuotekeskeisyydestä ja sitähän me olemme."
Joskus nuorempana ja aloittelevana suunnittelijana minulla oli tietysti kova hinku suunnitella nimenomaan menestystuote. Sittemmin huomasin, että mitä enemmän suunnitellessani ajattelin menestystä, sitä vähemmän tuotteistani tuli sellaisia. Jos menestyminen on ainoa suunnittelijaa ohjaava asia, on suunnittelun keskiössä tuote - ei sen käyttäjä. Tällöin suunnittelija miettii vain sitä, miltä tuote näyttää, jolloin näkökulma kapenee. Mutta näin meille aikoinaan suunnittelijakoulussakin opetettiin, eikä silloin puhuttu mitään asiakas- tai markkinalähtöisyydestä.
Myöhemmin olen kääntänyt asiat päälaelleen ja opetellut laittamaan asiakkaan suunnittelun keskiöön. Pyrin miettimään mitä ongelmia hänellä on, mitä hän tarvitsee, mitä hän ajattelee, mitkä hänen arvonsa ovat ja mitä uusia tarpeita asuminen tulevaisuudessa tuo hänelle tullessaan. Tätä huomioitavien asioiden listaa voisi jatkaa vaikka kuinka pitkälle. Saan kipinää ja inspiraatiota suunnitteluuni juuri tästä tematiikasta. Eli alun ominaisuuslistaan on lisättävä, että menestystuote ratkaisee aina jonkun asiakkaan ongelman tai tarpeen.
Ja jatkaisin pitenevää listaa vielä yhdellä asialla; menestystuotteella on tarina, jota brändi kertoo omaa asiakastaan puhuttelevalla tavalla. Tämä tuo aitoutta tuotteen ja asiakkaan välille - joku on oikeasti suunnitellut tuotteen ja sillä on merkityksellinen syntyhistoria.
"Vaikka menestys on toivottu tavoite, pitää se vain ”unohtaa” ja keskittyä suunnittelemaan intohimolla. Ja jos menestystä tulee, niin se tulee - jos on tullakseen."
Näköjään menestystuotteen resepti vaan paisuu ja sekavoituu kuin suomalainen sote uudistus. Kuten todettiin, suunnittelijan on otettava monen monta asiaa huomioon ja saatava niistä sitten vielä aikaan tasapainoinen yhdistelmä. Tämä on vaikein vaihe ja sitä kutsutaan myös designiksi. Silloin siirrytään alueelle, jota on vaikeampi määritellä ja mukaan astuvat intuitio ja inspiraatio. Kokemuksesta tiedän, että prosessiin sisältyy eri polkujen kokeiluja, epäonnistumisia ja taas eteenpäin menemistä. Kaikki tämä vie aikaa, eikä menestykseen ole oikotietä. Ehkä juuri tämä on yksi menestystuotteen tärkeimmistä tunnusmerkeistä. Suunnitellessani en voi siis ajatella menestyykö tuote vai ei.
Tätä kirjoittaessani Iltalehti julkaisi jutun Day&Night vuodesohvastani. Tyypillisenä suomalaisena suunnittelijana vältän viimeiseen asti itse kehumasta omaa tuotettani, mutta tuollaisen jutun myötä kyseistä sohvaa voisi kai pitää jo jonkinlaisena menestystuotteena. Onhan sohva myös palkittu kolmella kansainvälisellä muotoilupalkinnollakin. Erityisesti minua lämmittää koko jutussa se, että vuodesohvaa ei kategorisesti pidetä kaikkein seksikkäimpänä designobjektina, mutta silti se pärjäsi tuossa vertailussa.
Ai niin, löytyy vielä yksi tunnusmerkki menestystuotteelle - siitä tehdään halvempia kopioita.